Uppdatering om mitt shoppingförbud

Nu har snart 2 månader av det nya året passerad och jag hade ett nyårslöfte/mål att inte köpa onödiga saker. Hittills tycker jag att det har gått riktigt bra. Jag har till och med lyckats spara pengar vilket är stort för mig. På något sätt lyckas jag alltid förbruka mina pengar på ett eller annat sätt. Nu har jag börjat tänka efter vad jag egentligen spenderar pengar på och försöker undvika att öppna plånboken. Kan vara ärlig och säga att jag brast lite första veckan i samband med att jag skulle köpa concealer, följde med två flytande ögonskuggor, riktigt farligt att gå in på fliken "outlet".

Förutom de två onödiga ögonskuggorna som följde med har jag skött mig och det har känts bra. Lite av en befriande känsla att inte spontanshoppa och behovet försvinner mer och mer. Jag försöker undvika att följa tränder och försöker tänka att jag inte behöver ha det senaste inom smink och kläder. Så länge det jag har funkar för mig så kan jag vara nöjd. Jag har även märkt att visa delar av sociala medier påverkar impulsen att shoppa. Väljer att nu att följa konton som inspierar mig till att vara kreativ eller som har liknande livsstil som jag. 
Vad har jag gjort för att kontrollera impulsen: 
  • Slutat följa influencers/märken på sociala medier som triggar
  • Slutat gå in på hemsidor där jag brukar shoppa
  • Slutat prenumerera på klubberbjudanden
  • Börjat uppskatta det jag har
  • Skapat sparmål
  • Se sparandet av pengar som en utmaning
Jag tillåter mig själv att köpa kläder och smink (mina svaga punkter runt shopping) om jag behöver det. Jag får köpa concealer om den har tagit slut. Om kläder har gått sönder eller blivit för stort/litet får jag köpa nytt. Ett senare mål, just när det kommer till kläder och inredning är att först spana efter det i secondhand-butiker (gör det redan men inte så mycket som jag önskar) och göra mer etiska val. Om jag ska ha nytt, att jag hellre lägger på en extra slant för att veta att det miljövänliga kläder och produktionen har gått rätt till. Lärde mig nyligen att t.ex. H&M är en av våra stora miljöbovar inom klädindustrin och även risk för barnarbete (källa: HÄR, HÄR & HÄR), dom har varit en av de butiker jag har shoppat mest från om jag ska vara ärlig just för att det har varit låga priser. Så jag ska bli mer medveten om vad det är för produkt jag köper helt enkelt när jag väl köper. 

Känner mig motiverad att fortsätta i denna riktning och skapa ett enklare liv utan den sociala pressen att ha det senaste och uppskatta det som finns här och nu! 
Får även uppfattningen att en hel del människor börjar tänka i liknande banor vilket är grymt bra!

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

BLOGGDESIGN: JOHANNAEWA