Recension | X-Men: Dark Phoenix

Betyg: 4/10 | Genre: Action, äventyr, sci-fi | James McAvoy, Michael Fassbender, Jennifer Lawrence

Handling:

Under ett farligt räddningsuppdrag i rymden träffas Jean Grey av en kosmisk kraft som gör henne till den starkaste mutanten av alla. Jean tappar alltmer kontrollen samtidigt som hon försöker bemästra sina nyvunna krafter, vilket inte bara hotar att splittra X-Men, utan hela världen. Efter nästan 20 år tvingas nu de mutanter vi lärt känna och älska att möta sin värsta fiende hittills - en av sina egna.
Text från filmstaden.se

Min tankar om filmen:
Handling kan avslöjas
Det kändes som Dark Phoenix var den nästa uppenbara filmvalet för dem att göra. För ingen kan väl förneka att vi gillar Dark Phoenix. Det blir en extra spänning när hon är i farten men tyvärr inte den här gången. Det kan bero på att jag tycker att Sophie Turner inte gör Jean Grey som jag förväntar mig henne. Den här version av Jean känns alldeles för stel och jag saknar det röda håret som hon har.
Dom nya filmerna av x-men gör mig förvirrad. Dom ska gå ihop med dom gamla samtidigt som dom inte göra det alls. När dom gjorde days of future past så visa dom att det skulle gå ihop fast det samtidigt inte gick ihop eftersom Professor X levde där. Jean levde i slutet av future past. Nu går det helt enkelt inte ihop igen för eventen som inträffar i den här filmen gör så att slutet i future past inte går ihop.

Men om om man försöker att se filmen ur perspektivet att den inte hör ihop med dom gamla filmerna vad tycker jag då?
X-men Apocalypse lyckdes dom verkligen med tycker jag och då förväntade jag mig att den här skulle vara minst lika bra. Apocalypse byggde upp spänningen inför nästa film som är Dark Phoenix och tyvärr höll den inte samma mått. Filmen är sevärd om du gillar x-men men den ger tyvärr inte samma intryck som de tidigare. Den blev lite för mycket och på nåt sätt blev storyn platt. Kände inte en spänning som jag hade hoppats på. Aliens kändes helt enkelt som för mycket, har något svagt minne att det finns i den gamla tecknade TV-seriern men i våra tradionella filmer har det känts som att det inte har hört till.
Något som jag ogilla skarpt var föränringen på Mystique, hennes nya look kändes helt fel. Blåa färgen var för ljus, platt, kornig och blev en dålig kontrast till det röda håret. Beast's såg ändå okej ut eftersom han har blvivit lite äldre, såg lite fel ut men inte på samma sätt som med Mystique.