Jag var naiv

Jag var naiv. Så jävla naiv. Trodde nästan att min förlossning inte skulle påverkas av covid-19. Så fel jag hade. Nu är jag långt ifrån lika rofylld som jag kände mig när jag fotade gravidbilderna förra veckan. 

Igår ringde dom från sjukhuset. En väldigt trevlig tjej som var operationskordinator. Första tanken när hon sa var hon ringde ifrån var att snittet är inställt eller att anhöriga inte får vara. Jag hade nästan rätt. Mitt snitt har blivit flyttat på alla sätt och vis. En dag tidigare, ett annat sjukhus och inga anhöriga får vara med på BB. Anhörig får endast vara med under själva förlossningen och sen kommer mamman, det vill säga jag få vara själv.....eller har barnmorskor och sjuksköterskor omkring sig istället.

Jag visste inte om jag skulle skratta eller gråta. Skratta har jag gjort. Skrattat av panik. Gråten har funnits i bakgrunden men inte kommit fram. Ett enda stort kaos i min hjärna nu. Här trodde jag att jag skulle ha en lugn vecka innan förlossning, utan oro och stress (förutom flyttstress och nervösitet inför att bli mamma). Så fel jag kunde ha. Okej jag hade någonstans i bakhuvudet att det där med anhöriga skulle kunna ändras och att jag eventuellt skulle ringa sjukhuset dagen innan min operation för att dubbelkolla. Trodde aldrig att det skulle bli en sådan stor förändring. Byta sjukhus och dag. Hade känts mer hanterbart om bara en av alla faktorer hade ändrats men inte allt.  

Jag har fått numret till nya sjukhuset som dessutom ligger i ett annat landssting så resan till och från blir mer komplicerad, mest för mammas del. Egentligen inget jag ska oroa mig för i det stora hela men det är klart då jag och mamma hade en plan. En plan för hur hon skulle hjälpa mig där på sjukhuset, när vi skulle åka dit och ta oss hem. Allt känns mer komplicerat nu. 
Ska försöka ringa sjukhuset nu på morgonen, har skrivit upp en lista med frågor och hoppas lite på att dom kan ge undantag på grund av att jag har asperger men gissar på att det inte kommer att ske. Kan tänka mig att det blir krig på avdelningen om en får undantag och andra inte, man vill ju inte ska bråk med hormonella nyblivna mammor direkt. 

Får vara tacksam att jag fotrfarande får mitt snitt. Försöker intensivt se saker och ting från den ljusa sidan.
Nu är det en vecka kvar tills jag blir mamma......

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

BLOGGDESIGN: JOHANNAEWA