Gravid vecka för vecka | Vecka 21 | Vi vet könet

I tisdags var jag på mitt tredje ultraljud. Ni som följer mig på instagram vet redan hur det gick. Jag var så spänd inför det ultraljudet just för att vi skulle få vet vem som är där inne och vad Minitrollet har för sig. Det visa sig att det troligen är en liten tjej som har vattengympa i mammas mage och nog känner jag av henne träningspass. Blyg för kameran var hon också och drog händerna över huvudet hela tiden, kan tänka mig att hon blev irriterad av att barnmorskan tryckte med ultraljudet. 
Tycker det är ganska fantastiskt att min magkänsla stämde även om jag hade 50% chans till att har "rätt". För mig som en kvinna och bliviande ensamstående mamma känns det skönt att det är en tjej. (Kommer ha delad vårdnad med pappan när allt har löst sig med honom.) Känns som det kommer att vara lättare att förstå henne och saker och ting som hon kan gå igenom under sin uppväxt. 
Enligt min senaste mens är jag i vecka 21 nu och var från början beräknad 27 maj men enligt lilla damens tillväxt är hon nu beräknad 29 maj som råkar vara på min mammas födelsedag. Men jag tänker att det inte är någon stor skillnad så jag fortsätter ge min uppdateringar om veckorna på fredagar. Innan bytte jag vecka på torsdagar men nu blir det tekniskt sätt enlig BF på lördagar. 

Just nu mår jag hyfsat okej fast en del av mig känner att det bara finns två positiva saker med graviditeten. Ett, min lilla dam i magen. Två, att jag har cravings för vegansk föda och en massa frukt. Resten känns inte så kul.
Jag har i princip bara mardrömmar, finns ett fenomen att en gravid kvinna får väldigt intensiva och underliga drömmar. Kan säga att det stämmer. Sover ofta oroligt och drömmarna som jag kommer ihåg är bara mardrömmar eller obehagliga drömmar av någon sort. 
Till och från gör det ont när jag går på grund av foglossningen. Alla toabesök hatar jag för det är så ofta, jag är en som har kunnat hålla mig i flera timmar och nu känns det som att blåsan ska spricka på grund av enstaka droppar. Vissa dagar kommer illamåendet tillbaka också. Tyvärr är jag och blir trött väldigt lätt. 
Det bästa av allt är ändå när jag känner henne röra sig. Kan ligga vaken på kvällen fast jag borde sova bara för att känna henne.....

Vad händer i magen nu?
  • Hon är ca 24 cm lång
  • Väger ca 290 gram
  • Hon kan röra sig fritt i fostervattnet
  • Hon kan reagera på smärta nu

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

BLOGGDESIGN: JOHANNAEWA