Mina mål för 2020 på djupet

Low Buy
Under 2019 hade jag som mål att inte köpa något onödigt, dock höll det inte och jag tror att jag satte ribban för högt för mig. Men det positiva med det målet var att jag definitivt drog ner på min shopping. Köpte inte alls lika mycket smink som tidigare. När jag köpte kläder köpte jag secondhand. 
Nu tänker jag att jag ska ha en No Buy under Januari till slutet av Mars. Där efter ska jag bara köpa sådant som jag verkligen känner att jag vill ha, som jag kommer ha nytta av och faktiskt behöver. 
I det här målet har jag målet att spara mera pengar varje månad. Speciellt nu när jag ska bli mamma har jag inte råd med onödiga utgifter. Ska arbeta med att hålla mig till en budget under varje månad och lägga in sparande i den. 

Minimalism
Detta spår har jag varit inne på under två års tid. Under 2019 har det varit svårt att satsa helt på det då jag hyra i andrahand i ett fullt möblerat hem. Jag kan inte bestämma vad jag vill ha i hemmet eller inte förutom sakerna jag har på mitt rum.
Det jag kommer fokusera på är att rensa i omgånger tills bebis och flytten kommer. Ska även organisera sakerna som jag har och träna på att lägga dem på sin rätta plats. När jag är på plats i min nya lägenhet som jag tror kommer vara en perfekt storlek för oss ska jag verkligen satsa på att alla saker jag har ska ha ett "hem". Det ska inte lägggas på dumma platser som köksbordet. 
Målet om Low Buy går in också i detta, köper jag färre saker kommer jag ha färre saker i mitt hem. Kommer även få ut saker i samma takt jag får in saker, speciellt när det gäller min garderob. Det är oftast där det blir problem när du köper mängder med kläder.  

Hållbarhet
Vara mer medveten om vad jag köper. Köpa mat mer i lösvikt än i färdigpackade påsar speciellt nu när de flesta har miljövänliga påsar att lägga frukt i. Blir väldigt lätt att jag har tagit den där påsen med 1 kg morötter fast jag kanske egentligen inte en lyckas använda upp allt. Om ekonomin tillåter vill jag hellre köpa ekologiskt.
Skriva matschema för veckan istället för att komma på varje dag vad jag ska äta och på så sätt få användning för det jag köper hem. Skriver alltid inköpslista men skriver oftast det jag kan vara sugen på under veckan som jag sen inte äter ändå. 
Använda mina tygkassar mer, använda komposterbara påsar när jag är ute med Enzo (köpte ett paket i veckan), när jag köper kläder eller leksaker nytt till bebisen ska det vara miljövänliga märken. Fortsätta köpa mina kläder secondhand och kläder som jag inte använder ska jag skicka till någon form av secondhand-butik.

Vegan
Jag var väldigt duktig under 2018 och början av 2019 men sen när jag började utreda vad jag fick en allergisk reaktion av trodde jag att det var den vegetabiliska mjölken och där började min väg gå neråt. Hjälpte inte heller att jag umgicks med folk som var köttätare heller. Nu har jag insett att jag var allergisk mot kokosolja som jag rengjorde mina läppar med. 
Har börjat använda havremjölk igen och kommer sakta men säkert byta ut allt mot vegetariska alternativ. Kommer troligen inte gå in 100% veggo med min mat under graviditeten men definitivt runt övriga produkter som jag använder ska jag hålla det veganskt.

Fritid
Till att börja med har jag många idéer för bloggen i år, hur jag vill att den ska utvecklas, vad mitt fokus kommer vara. Känner mig så peppad. 
Jag vill läsa ut en till två böcker i månaden. Vill verkligen komma tillbaka till den rutinen jag hade under 2018 då jag satt och läste på kvällarna. 
Jag får max se två avsnitt av serier per kväll. Ibland får jag ha dagar då jag sitter framför TVn. Eftersom jag vill läsa mera måste jag dra ner min tid framför TVn. 
Röra på mig så mycket som jag klarar under graviditeten, både med och utan Enzo. 

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

BLOGGDESIGN: JOHANNAEWA