Falska påståenden om Autism/Asperger

Såg att Theres Lindgren hade lagt upp i sin story för ett tag sen om att dålig tarmflora kunde ge konsekvenser för ens psykiska ohälsa och orsaka depression och autism. Vet inte hur hon fick in autism i det hela då autism är något du föds med och det är ingen sjukdom utan en funktionsnedsättning. Funktionsnedsättningar är permanenta men du kan lära dig att leva med det så att det inte blir ett hinder i ditt liv. Det är helt separat från psykisk ohälsa. Sen kan vi med autism ha lättare att drabbas av psykisk ohälsa på grund av våra svårigheter men det behöver inte bli så. Gäller att verkligen kolla upp sin fakta runt den typen av påstående! Jag och några andra skrev till henne men jag har inte fått något svar och inga tecken på att hon har läst.

Efter detta fick jag inspiration till detta inlägg. Falska påståenden om autism. Kanske blir fler liknande inlägg i framtiden. 
Personer med autism....

Känner inte känslor - Nej vi har svårare att placera känslorna vi själva känner och läsa av vad andra människor utstrålar för känsla. Tror mig vi kan har rena rama känslorkaoset precis som alla andra.

Klarar inte av sociala situationer - Både ja och nej. På grund av att vi har svårare att förstå människorna ansiktsuttryck och även förstå undertonen i samtal kan vi tycka att det är jobbigt med det sociala. Men med "rätt" sällskap är det inga problem. Många av oss längtar efter ett mer socialt liv men på grund av att vi tycker det är svårt blir en bristvara.

Är sjukt smarta - Nja inte riktigt, skulle säga att det beror på vad för ämne. Om det är så att en persons specialintresse är matte då kan en person upplevas som smart eller att en del förstår sig på fakta bättre. För en del funkar inte skola och saker med fakta för att det finns noll intresse av det som lärs ut. Jag själv skulle inte säga att jag är smart men jag är bra på mina intressen.

Går att bota eller växa ifrån det - Nej, det går inte men vi kan lära oss att leva med det. Hitta våra "genvägar" i livet för att hantera våra svårigheter.
Julia:

Ursäkta, men vilken fruktansvärt idiodisk sak att säga av Therese. Hon är väl inte så bråkig, så hon kan väl knappast gjort det för att provocera med flit? Idiotisk. Det är bra att du berättar det här.

Svar: Tror att det var okunskap och hon verka bara använda en källa till sin information eller att hon formulera sig väldigt konstigt :/ Men har sprida fel fakta när du har så många följare är ganska oansvarigt enligt mig :/
Denise Taylor

2020-03-25 @ 08:06:40
URL: http://ajlimuller.se
Iza:

Tack för att du tar upp detta, även om jag håller med en hel del i det du skriver, så har jag även stött på problem med just dessa svårigheter.
Min bästa vän i skolan hade aspberger/autism, hon var rätt speciell på sitt sätt, men jag förstod inte varför först. Men fick sedan förklarat för mig att detta var en av orsakerna.

Jag känner idag med fler med autism, och jag har, kan jag själv känna iaf, ökat min förståelse för dem :) Inte för att de är helt olika oss, men de ser ändå världen med lite andra ögon :)

Svar: Varsågod :P Ja det är verkligen olika för alla och det går inte att jämföra personer med autism, vi kan ha grunddrag som är liknande men annars är det som att jämföra två "vanliga" människor människor med varandra och förvänta sig att dom ska fungera exakt på samma sätt.
Folk förstår tyvärr inte att vi är egentligen som alla andra men att vi upplever världen på ett helt annat sätt och stöttar oss i det vi förstår mera, iallafall så känner jag :)
Denise Taylor

2020-03-28 @ 11:08:19
URL: http://norrskensskytten.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

BLOGGDESIGN: JOHANNAEWA