Hållbara byten och val jag har gjort

Under senaste två åren har jag utvecklats något enormt när det gäller min livsstil. Gått från att vara en person som spendera sina pengar innan dom ens kom in på kontot och brydde mig inte så mycket hur mitt shoppande påverkade jorden till att nu vilja vara sparsam med min pengar och vår jord. Försöker göra medvetna kloka val också sakta med säkert gå över till en mindre slösaktig livsstil.
Först blev jag nyfiken på minimalism och börja känna att det verkligen var något för mig. Började min process då att spendera mindre pengar på onödigt och från det gick jag över till att vilja köpa secondhand för att spara på mina pengar. Där ifrån utvecklades intresset för att leva mera hållbart. 
Jag köper färre sminkprodukter
Mitt intresse för smink och att köpa smink har jag valt av ekonomiska skäl att dra ner på och för att jag insåg att jag blev inte lyckligare av att har mera. Blev inte lyckligare för att jag köpte paletten som en youtuber pratade om. Det tar även mycket plats att ha smink, sen hinner jag inte använda allt innan det blir dåligt. Jag har rensat ut mängder och gett till vänner och familj på grund av att det fanns så mycket som jag inte använde längre. Genom att jag köper bara det jag "behöver" nu bidrar inte jag till efterfrågan och konsumtion på samma sätt som tidigare.

Jag köper kläder secondhand
Skulle nog säga att 80% av kläderna jag köper nu är secondhand. Både bra för min plånbok och för miljön. Det är dessutom roligare när du hittar något som är mera unikt. Roligare att ha en unik klädstil än att se ut som "alla andra".

Bytt till återanvändningsbara pads
Det är något som kom förra året som många verkade haka. Mitt intryck av det iallafall. Jag hade pads som jag ville använda klart men när de var slut bestämde jag mig för att köpa ett gäng. Så smidigt. Funkar utmärkt till både rengöring, toner och tror att det ska fungera att ha som inlägg i BHn när jag ammar och det kan läcka.

Äter mera vegetabiliskt igen
Hade en period under förra året då jag vacklade totalt efter att ha levt i princip ett år som vegan. Jag vet inte om jag kommer kalla mig vegan igen men jag skulle påstå att jag äter 80% växtbaserad och i min övriga livsstil försöker jag göra veganska val.
Köttproduktionen bidrar till mest utsläpp i vår matkonsumtion.

Bytt ut min diskborste
När det var dags för ny diskborste köpte jag en i trä istället för plast. Två födelar med den, behöver bara köpa nytt borsthuvud när det är dags för att byta ut den och den är gjord av naturmatrial och då är den nedbrytbar.

Köper nedbrytbara soppåsar & hundpåsar
Något som en kanske inte tänker på är att köpa påsar som faktiskt är nedbrytbara. Vet att min hyresvärd sa att jag kunde ta vilken påse som helst till matresterna när jag ska slänga dem, fast nee det går inte. Det måste vara nedbrytbart för att det ska fungera sen när sopbilen kommer och tömmer sådan som ska komposteras/brytas ner. 
Även hundpåsarna köper jag nedbrytbara av, finns ingen anledning att köpa plast för att plocka upp hans skit. Om han sätter sig på ställen där ingen troligen kommer att gå då plockar jag inte upp bara för att inte slösa.

Följer hållbart på social medier
Jag har börjat följa flera hållbara influencers på instagram och youtube. För att influeras av något positivt och som har liknande värderingar, få nya tips och trix som jag kan lägga in i min vardag.
Har även slutat följa en del som uppmuntrar till konsumtion. När det gäller kläder och smink försöker jag bara följa dom som ger min inspiration till att vara kreativ och inte så mycket som triggar igång köplusten i mig.

Jag har säkert gjort flera byten och val som jag inte tänker på, kommer att komma upp liknande inlägg i framtiden. Dessa inlägg är för att inspirera er till att gör en enkla byten som inte påverkar er vardag på något sätt mer än att ni hjälper till att bevara jorden.

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

BLOGGDESIGN: JOHANNAEWA