Hållbara byten och val som jag vill göra snart

Undersöka mera fakta runt hållbara produkter
Vad jag har förstått, speciellt runt naturlig skönhet betyder det inte alltid att de naturliga produkterna är bra för dig. T.ex. etriska oljor kan skapa irritation med tiden på huden och kräven en otrolig mängd med resurser föra att producera eftersom många görs från växter som inte har mycket olja i sig.
Vill även se till att företagen jag köper ifrån har bra värderingar runt hållbarhet och produktion.

Använda tvättbara bindor, blöjor och kaffefilter
Som ni märker finns det mycket som är tvättbart och återanvändningsbart.
Nu för stunden är jag utan mens men när det är dags igen vill jag ha tvättbara bindor. Finns även trosor som ska fungera som en binda mendom känns lite dyra för mig även om jag skulle tjäna på det i längden. Jag har testat menskopp men tyvärr fungerade det inge vidare för mig.
Det är ändå något som vi kvinnor tvingas använda och det blir otroligt mycket skräp efter bindor och tamponger, även en stor kostnad i längden. En stor produktion också eftersom det är en ständig efterfrågan.
Vill även testa tvättbara blöjor på min bebis sen. Tänker att det är värt ett försök. Vissa hyllar det och andra tycker att det är besvärligt. Jag vill testa helt enkelt dels för att det är mera ekonomiskt i längden och för att det är mera miljövänligt.
Kaffefiltret är nog det lättaste bytet av alla tre. Köpa 2 stycken kaffefilter och sen är det bara att köra på. Eventuellt kanske jag köper en kaffepress för när jag är själv och ska dricka kaffe. Med tanke på hur mycket kaffe vi människor och speciellt i Sverige dricker gör det troligen en stor skillnad om vi slutar med engångsfilter. Bättre för plånboken också.

Färga med örtfärger
Jag färgar håret så som många andra. Jag fick ett uppvaknande för någon vecka sedan att det är inte hållbart att färga håret med dessa kemiska färger. Skönhetsprodukter har generellt väldigt låga miljökrav och det finns ofta många skadliga ämnen i det och såklart kemisk hårfärg.
Jag har senaste året slutat färga mitt hår i extrema/färgglada hårfärger men tycker fortfarande att färga håret och göra en uppfräschning av det är trevligt. Därför kommer jag välja örtfärger i framtiden. Eventuellt till och med gå tillbaka mot min naturliga hårfärg som jag inte har sett på år. Men om jag ska färga ska det vara en miljövänlig hårfärg.

Hållbar skönhet
Så som jag nämnde i punkten innan så finns det mycket dåliga krav på skönhet och därför vill jag satsa på bättre hudvård och även smink. Dock får du vara försiktig på den här punkten, bara för att en produkt är naturlig betyder det inte automatiskt att det är hälsosamt för kroppen att använda det. Kommer krävas lite efterforskning innan jag köper naturliga skönhetprodukter.

Köpa färre paketerade matvaror
Senaste tiden har jag blivit mera medveten och då har jag blivit förfärad när jag går in i mataffären. Vissa värre än andra. All inplastad mat, speciellt när det gäller frukt och grönt. Konsum som är min närmsta butik har ensamma paprikor i plastfolie, hade kanske köpte det om det såldes trepack.
Jag har redan börjat tänka på det men vill försöka ännu hårdare att köpa så mycket plastfri mat som möjligt.

Minska matsvinnet
Jag har blivit bättre men vill bli ännu bättre. Äta upp det jag har kylen och inte låta något ligga och bli bortglömt. Känner att det verkligen blir slöseri och får dåligt samvete när jag slänger mat. Egentligen en väldigt enkelt grej att tänka på. Tricket blir troligen att planera mina måltider och frysa in mat.

Baka eget bröd
Där har vi något som kommer både ge en ekonomisk skillnad och även hållbar skillnad. En limpa kostar minst 20 kronor med plast. Det enda brödet vi inte ser inplastat är färskbrödet och knäckebrödet. Jag vill börja baka eget gott bröd. Jag har en matbredare i mitt förråd men vill testa att göra utan den innan flytten.

För mig är det dom viktigaste förändringarna i dagsläget eller dom jag medvetet kommer satsa på. Vill göra min hållbara livsstil hållbart för mig att göra. Små förändringar i taget.

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

BLOGGDESIGN: JOHANNAEWA