Gravid vecka för vecka | Vecka 38

Törs nog säga det, vecka 37 har varit min bästa gravidvecka hittills och idag går jag in i vecka 38. Det ska bli min sista hela vecka som gravid. Endast 11 dagar kvar till jag får träffa mitt lilla Minitroll. Förväntansfull är en underdrift. En gnutta panik finns inom mig. Kan inte riktigt förstå att det är dags så snart. Som jag trodde skulle även jag säga det men vart har tiden tagit vägen?! Tyckte allt gick i slow motion och nu ska jag snart få träffa henne. Märkligt hur ens perspektiv på tid är under en graviditet.

Under veckan som varit har jag mått väldigt bra trots att vi bråkar om utrymmet i min mage. Bråket sker oftast i samband med att jag ska äta, vi är inte så överens om hur mycket jag bör stoppa i magen samtidigt. Klart att det inte är lätt när mamma får för sig att äta två portioner och dessutom har hon en massa organ runt omkring som trycker på. En fight ingen av oss kommer att vinna.
Toabesöken har minskat under natten, har inte behövt gå upp lika ofta som de tidigare veckorna. Kan tro att det beror på att hon har fixerat sig och inte ligger och sparkar på min blåsa. Dock är ju en hennes huvud och trycker mot bäckenbenet vilket är långt ifrån den skönaste känslan. Trevligare upplevelser kan en ha i sin kropp. Tänk er en nypande smärta i hela underlivet. Japp det är vad vi kvinnor får uppleva i slutet av graviditeten.
Kan konstatera att min cravings just nu är gurka. Finns inget godare. Nu när jag skriver om det vill jag ha en gurka att äta. Så fort tanken slår mig om gurka måste jag ha det. Får försöka motstå impulsen att gå ner och äta det nu.

Jag och mamma har packat förlossningsväskan med allt som kan behövas ifall det skulle bli akut men för den planerade dagen ska jag ha lite fler saker med mig. Kamera, dator, iPad och annat roligt för att sysselsätta oss på sjukhuset även om jag säkert kommer vara fullt upptagen med Minitrollet. Dock vet jag inte hur länge jag kommer vara på sjukhuset, minst 3 dygn men kan bli fler beroende på hur jag mår fysiskt och psykiskt. Jag ligger i riskgrupp för förlossningsdepression. (Kommer ett inlägg i veckan om mina tankar runt det)

Vad händer i magen nu?
  • Hon är ca 48 cm lång
  • Väger ca 3 kg i början av veckan och i slutet 3,17 kg
  • Graviditeten beräknas nu som fullgången
  • Hon är ökar snabbt i vikt och hennes organ är färdigutvecklade
Evahle - mammalivet och psykisk hälsa:

Så vacker du är <3 Tänk att det snart är dags :D

Svar: Åh tack <3 Ja det är så spännande!
Denise Taylor

2020-05-10 @ 10:14:31
URL: http://evahle.se
Ida:

Men åh så fin du är!!! Så himla fina bilder och älskar att Enzo är med!😍

Svar: Åh tack fina du! Klart storebror måste vara med 😍
Denise Taylor

2020-05-11 @ 08:03:52
URL: http://idanilssonphoto.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

BLOGGDESIGN: JOHANNAEWA