Blogglista | Mitt 2018

 
1. Vad mådde du bra av 2018?
Umgås med mina när och kära. Börja rida igen. Gå på Pride där jag kunde känna mig som mig själv. Lära känna nya människor, folk med hundar och utan. Arbeta på mig själv.

2. Vad har du sörjt 2018?
När min mor sålde lägenheten, det blev en bekräftelse att det inte finns någon återvändo. Nu skulle jag behöva skapa min egna trygghet.
Den stora köttindustrin har påverkat mina känslor enormt detta år. Har fått upp ögonen ännu mer för hur djur behandlas för att vi människor ska ha kött, mjölk och ägg. Får en extrem sorg inom mig när jag tänker på det. Dock gör det saker och ting lättare för att ändra min livsstil.

3. Testade du något nytt?
I somras var jag ute på havet och åkte motorbåt för första gången. Det var helt klart den bästa upplevelsen på hela sommaren. Jag kände mig så levande.
Jag var stallvärd för första gången, har gjort liknade saker i stall tidigare men inte fullt lika mycket. Kommer definitivt fortsätta. 
4. Vad la du mest tid på?
Bloggen, fotografering och djuren helt klart. Jag har haft mina svackor men ändå känt mig rätt kreativ detta år och har fått fått utlopp för det genom bloggen. Sen har jag haft ett bra flyt med bloggen under senaste året. 
Jag är faktiskt snudd på förvånad över hur mycket jag har fotograferat, speciellt nu under sommaren och hösten. Har verkligen känt mig kreativ med kameran.
Djuren är såklart min prioritering, dom få alltid min tid. Det är dom som ger mig avslappning och gör så att jag kan återhämta mig efter en jobbig dag. 
 
5. Vem vill du tacka och varför?
  • Min pappa. Han har ställt upp för mig om och om igen. Stöttat mig och hjälpt mig när jag har behövt. Krigat för min skull. Otroligt tacksam. Vet inte vad jag skulle ha gjort utan honom. Förstår inte hur han orkar.
  • Veganer som uppmärksammar hur industrin för kött -och mejeriprodukter fungerar. Hur djuren behandlas. Mina ögon har öppnats på helt nytt sätt och gett mig mera avsmak för produkter som kommer från djur. 

6. Vad är du stolt över när du ser tillbaka på året?
Jag är otroligt stolt över att jag har utmanat mig själv flera gånger om under året. Allt från att gå till gymmet till att börjar rida igen. Och att jag har överlevt ännu ett år med med -och motgångar.
7. Vem saknade du?
Min mamma måste jag har saknat mest. Men hon har överraskat mig och besökt mig vilket har betytt allt. Rört mig till hjärtat. 
En av mina närmsta vänner Mimi har jag även saknat otroligt mycket. Har inte träffat henne sen hon flyttade till Göteborg. Nu har hon blivit mamma, så ska planera in en tripp dit i början av nästa år.

8. Vilka lärdomar tar du med dig från 2018?
  • Att lyssna på min kropp
  • Det är okej att säga nej
  • Om min diagnos (Asperger)
  • Vad från mina trauman som påverkar mig idag

9. Största utmaningen?
När jag flyttade till familjehemmet. Att komma in i en familj som inte är ens egen. Att försöka bli en liten del och komma överens. Förstå hela konceptet. Lära känna dem och acceptera varandras brister. Skulle säga att det nog ett halvår innan vi förstod varandra. Nu skulle jag kunna säga att jag har en bra relation med familjen.
10. Vilka dagar minns du speciellt?
  • När jag satt på hästryggen för första gången på nio år.
  • Dagen jag och E åkte ut med motorbåt på havet och badade från klippor.
  • Dagen jag fick veta att jag hade autism/asperger.
  • Pride, hela veckan var magisk.

11. Hur har du utvecklats under året?
Att se sin egen utveckling kan vara väldigt svårt. Dock kan jag se min utveckling inom vissa områden. Jag har blivit bättre på att säga nej. Om jag inte känner mig bekväm då går jag inte med på att göra det. 
Jag  har fått mer förståelse för mig själv, tror att diagnosen har hjälpt mycket med det. Det är okej att jag tycker att vissa saker är jobbiga. 
Mitt sätt att skapa på har utvecklats under året, jag har utvecklat min redigering av bilder, fotograferar med mera tanke bakom bilderna. Använder bloggen på ett helt annat sätt. 
Upptäcker mer och mer hur jag vill leva mitt liv. Kommit in på det minimalistiska spåret. Blir stressad av att har för många saker, för några år sedan ville jag ha så många saker som möjligt. 

12. Vad inspirerade dig 2018?
  • Minimalism
  • Användare på sociala medier som var kreativa
 
13. Bästa besluten 2018?
  • Varje gång jag sa nej till något eller någon jag inte kände mig bekväm med
  • Börja rida igen

14. Hur tog du hand om dig själv?
Jag började lyssna på min kropp mera. Gjorde mer av saker jag mådde bra av. Öppnade upp mig och sa till när jag behövde hjälp. När jag mådde som sämst var jag öppen om det och fick hjälpen som jag behövde även om jag inte själv vill ha hjälp just då.

15. Vad vill du göra om 2019?
Jag vill fortsätta på samma spår. Forstätta utvecklas inom det som har varit bra för mig, kosten, minimalism, våga be om hjälp, fysisk aktivitet som ridning och gymma. Vill inte sluta efter 2018, vill fortsätta bygga på det som är bra. 

Denna lista har Reaktionista skapat

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

BLOGGDESIGN: JOHANNAEWA