Jag nämner det

God morgon! Startar dagen med ett klassiskt morgoninlägg med lite morgontankar. Det är vi nog många som har dessa dagar. Jag har insett att jag har mer djupa tankar på morgonen om jag har sovit sämre. Dessutom blev det sovmorgon idag då jag hade kommit ihåg mitt schema för veckan fel, ska till arbetsterpeuten imorgon och inte idag. Grabbarna segar sig fortfarande medan jag sitter här rofyllt och skriver. Skönt att få lite ensamtid på morgonen innan det är dags för morgonpromenad. 
Coronaviruset. Japp jag tar upp det. Jag är inte orolig över att bli smittad av det eller om jag skulle bli det och bli sjuk. Min oro har med alla konsekvenser som händer i samhället på grund av det. Tittade på SVT's extra inslag om det igår. Regeringen är villig att ta alla åtgärder som Folkhälsomyndigheten skulle rekommender. Med tanke på att det börjar bli en inhemsk smittning finns det risk att det tas större åtgärder, Folkhälsomyndigheten har gått ut med "Mycket Hög" smittrisk nu.
Då har vi nu på kartan att stoppa alla större folksamlingar. Då blir jag orolig för att det inte kommer att bli en Pride-festival i sommar. Kalla mig fånig men är inställd på att gå på Pride med vänner och min ofödda dotter. Sen om vi tittar på andra länder och vad som har hänt efter att dom har stoppat folksamlingar då finns någon form karantän. Min direkta och största oro skulle vara att mamma inte kan komma till förlossningen.  
Jag och mamma har nu gjort upp en plan, trots att hon redan har köpt biljetter för slutet av april för att åka till Spanien för att hälsa på mormor och sedan därifrån till Sverige så kommer hon köpa nya biljetter med första bästa plan om det skulle vara så att dom stoppar större folksamlingar. Just för att inte riskera att jag blir själv i förlossningen. Verkar gå från den ena dagen till den andra. 100 nya fall på ett dygn. Så vi vill inte riskera nåt. 

Sen är det något jag stör mig på ordentligt. Det krävs att det kommer ett virus för att folk ska sluta resa som galningar. Att jorden är på väg att gå under det bryr vi oss inte om men att riskera att bli smittade av ett virus då ska vi helt plötsligt sluta resa. 
Jag kan förstå att man åker på semester ibland eller som jag åker till Malta för att träffa min mamma som bor där eller när allt hände med exet att jag åkte till Albaninen för att träffa honom. Innan dess har jag nog inte flygt sen 2013. Tyvärr finns det dom som reser så ofta dom kan och tänker inte på hur det påverkar miljön. Tack vare viruset minskas det dagliga utsläppet ordentligt med tanke på hur många flyg som är inställda. Det är såklart tragiskt att folk dör av viruset. Men försöker se saker och ting lite från den ljusa sidan. Min attityd till livet är att hitta dom positiva sidorna i det negativa. 

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

BLOGGDESIGN: JOHANNAEWA